ΦΙΛΙΠΠΙΑΔΑ:απευθείας σύνδεση με φωλιά πελαργών.

3. Η δυσκολία του εγχειρήματος.

Ξέρεις τι είναι να γράψεις την ιστορία ενός τόπου; Πώς να διανοηθείς ότι μπορεί να χωρέσει στο μυαλό σου μια ολόκληρη εποχή που εν προκειμένω κράτησε σαράντα και πενήντα χρόνια! Μισό αιώνα δηλαδή, όσο κρατάει η μνήμη ενός ανθρώπου!
Εδώ, ένα τόσο δα θεματάκι από τη δική σου καθημερινότητα πας να γράψεις και σου τρώει ώρες ολόκληρες γραφοσβήνοντας και πάλι δεν τα καταφέρνεις.
Το πιο δύσκολο είναι η φύση της δουλειάς. Δεν είναι να στήσεις σαν τον ζωγράφο το καβαλέτο και να ζωγραφίσεις ένα τοπίο απέναντι σου.
Εδώ είναι να σταματήσεις τον χρόνο σε μια του ξεχωριστή στιγμή, που ανήκει μάλιστα στο παρελθόν, ουσιαστικά στην ανυπαρξία, και να ζωντανέψεις εικόνες και σκιές με μοναδικό εφόδιο τη μνήμη και τις αναμνήσεις. Σκόρπιες και ανάκατες, ένα υλικό απειθάρχητο και αταξινόμητο, άυλο και αφηρημένο. Ιδέες και ιδιότητες πραγμάτων και όχι τα ίδια τα πράγματα χειροπιαστά.
Έπειτα είναι η αλληλουχία των γεγονότων και η συνάρτησή τους με τα δρώντας πρόσωπα. Κατά πόσο είναι ο άνθρωπος ο δημιουργός της ιστορίας και δεν είναι ο ίδιος θύμα μιας ειμαρμένης.
Πράγματα θεωρητικά και ασύλληπτα, θα πεις. Όμως υπαρκτά σαν τους ιούς και τις άλλες οργανικές ουσίες, που αν και δεν φαίνονται δια γυμνού οφθαλμού παίζουν καθοριστικό ρόλο σε θέματα υγείας.
Μόνο οι αληθινοί μύστες, τα μεγάλα πνεύματα, οι γίγαντες της Τέχνης και της Επιστήμης, κατάφεραν να λάβουν την άδεια εισόδου στων ιδεών την Πόλη και πέτυχαν να απαθανατίσουν μια στιγμή- και μόνο για μια στιγμή- , μια έκλαμψη όλη κι όλη από το θείο φως της Γνώσης, για να το δωρίσουν σ’εμάς  ως οδηγό στη ζωή μας.
Προσωπικά θαυμάζω όσους κατά καιρούς τόλμησαν και έγραψαν την ιστορία του τόπου τους, καθώς γνωρίζω καλά τον μόχθο που χρειάστηκε να καταβάλουν, μαζί και τις δυσκολίες που συνάντησαν. Είναι πέρα για πέρα αξιέπαινοι γι’αυτό, ανεξάρτητα από το αν πέτυχαν λιγότερο ή περισσότερο στην κλίμακα αξιολόγησης.
Σε ότι με αφορά σχετικά με το παρόν εγχείρημα έχω να πω ότι μου είναι αρκετή η ικανοποίηση που νιώθω από τη σκέψη ότι επιχειρώ να κάνω κάτι, να γράψω δηλαδή για τον τόπο μου. Για να έχουν να διαβάζουν οι σύγχρονοι και οι επιγενόμενοι, και να γνωρίζουν τις ρίζες τους.
Γιατί εκτός των άλλων η Φιλιππιάδα ατυχώς δεν έχει ιστορία, δηλαδή δεν συνέβηκαν στον τόπο μας διάφορα ιστορικά γεγονότα σημαντικά, όπως είναι πόλεμοι και ονομαστές μάχες, από αυτές που διαβάζουμε στο βιβλίο της ιστορίας! Όλο κι όλο κάποιες αναφορές και πληροφορίες σκόρπιες εδώ κι εκεί στις διάφορες ιστορικές πηγές.
Επικαλούμαι στο σημείο αυτό τη μαρτυρία των παλιών μου δασκάλων, Γιώργου και Βιργινίας Κακάβα, οι οποίοι ήταν γνωστοί για την ευαισθησία τους σε ιστορικά θέματα και πιο συγκεκριμένα για την ιστορία της Φιλιππιάδας. Πιο κάτω και σε ειδικό κεφάλαιο αφιερωμένο σ’αυτούς , γιατί πλέον είναι οι ίδιοι κομμάτι στην ιστορία της Παλιάς Φιλιππιάδας, θα γίνει λόγος για τις λιγοστές ιστορικές πληροφορίες, σωστά ψήγματα, που κατάφεραν να περισυλλέξουν ύστερα από μακρόχρονες αναζητήσεις στα χρόνια εκείνα, που ζούσαν άνθρωποι πιο παλιοί, ώστε η γραπτή ομολογία των δασκάλων να περιλαμβάνει ιδιαίτερο κύρος, ότι δηλαδή η Φιλιππιάδα απουσιάζει από τις σελίδες της ιστορίας, πλην ορισμένων, καθώς είπαμε, λιγοστών πληροφοριών δευτερευούσης σημασίας.
Ωστόσο στις παραπάνω δυσκολίες αντιστάθμισμα εξισορροπητικό αντιπαρατίθεται η Παλιά Φιλιππιάδα ως σταθερό σημείο αναφοράς και ως γέφυρα ανάμεσα στο χτες και στο σήμερα, το ίδιο το όνομα της με την προσωνυμία <<Παλιά >> ως πρώτο συνθετικό δείχνει, αν μη τι άλλο, την προϊστορία της και την πρωτοπορία της ασφαλώς στα κοινωνικά και πολιτιστικά πράγματα της περιοχής.
Κοντά σ’αυτά να προσθέσουμε και τον σεβασμό ντόπιων και περιοίκων για την Παλιά Φιλιππιάδα. Αυτό μπορεί κανείς να το διαπιστώσει στις συζητήσεις και τις άλλες συναλλαγές καθημερινά στα διάφορα στέκια εδώ στη Φιλιππιάδα σήμερα.
Γιατί η Παλιά Φιλιππιάδα είναι η ρίζα, η αρχική κοιτίδα για ολόκληρη την περιοχή.

Αυτά, πλέον, αποτελούν ιστορικά δεδομένα, τουλάχιστον στο μέτρο που τους αναλογούν και δικαιώνουν την ιστορικότητα τους. 
        Ιούνιος 2015
    Μιλτιάδης Δ. Κωστάκος       

       

18 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ζη τια νιά.

Το ΠΑΣΟΚ σήμερα Κυριακή Ιούνης 2015 με απλωμένο το χέρι θέλει κι άλλα...

Δόσαμε δόσαμε...

Unknown είπε...

Ο Μιλτιάδης μπορεί να δημιουργήσει, με το εγχείρημα της καταγραφής στοιχείων για την Παλιά, ένα ισχυρό θεμέλιο που θα αποτελέσει τη βάση πάνω στην οποία άλλοι, νεότεροι ερευνητές, θα δημιουργήσουν κάτι μεγαλύτερο!
Έτσι είναι η ιστορία και γενικότερα οι επιστήμες: ο καθένας βάζει το λιθαράκι του και το οικοδόμημα μεγαλώνει και ολοκληρώνεται.
Τι είναι όμως ο Μιλτιάδης; Λαογράφος ή Ιστορικός; Οι δύο επιστήμες, έως ένα σημείο, επικαλύπτονται, αλλά, ωστόσο, διαφέρουν.
Πόσο ορθολογιστής μπορεί να γίνει ο αθεράπευτα παλιοφιλιππιαδιώτης φιλόλογος;
Ο άνθρωπος που έως τα 40 του περπατούσε τα απογεύματα μέχρι το Κοτσέκι, και δεν δίσταζε να βγάλει το πουκάμισό του και να παίξει ποδόσφαιρο με τα 12χρονα παλιοφιλιππιαδιωτάκια;
Μπορεί να γράψει «Ιστορία» η Δηιάνειρα για τον Ηρακλή, ο Ρωμαίος για την Ιουλιέτα; Ο Λόρδος Βύρων για την Ελλάδα; Ο Μιλτιάδης για την Παλιά;
Κατά την ταπεινή μου γνώμη ο Μιλτιάδης δεν θα γράψει Ιστορία, αλλά θα εξωτερικεύσει τα πιο ερωτικά συναισθήματα για τον τόπο μας, που φυλάσσονται στα μύχια μίας ευγενικής και δημιουργικής ψυχής!
Δάσκαλε, αγαπητέ Μιλτιάδη, αναμένουμε……………

Ανώνυμος είπε...

Και ενώ ο Μιλτιάδης γράφει για την ιστορία...
Δημιουργεί ο ίδιος Ιστορία...
Ζητιάνοι και εμείς, όχι με το χέρι απλωμένο, αλλά με τα μάτια, τα αυτιά και την καρδιά μας ανοιχτά, προσμένουμε...

Ανώνυμος είπε...

-ΠΡΩΤΑ ΜΠΡΑΒΟ ΣΤΟ ΜΙΛΤΟ ΠΟΥ ΑΚΟΥΣΕ ΤΟ ΜΩΡΑΚΙ,ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΟΝΤΩΣ..ΓΚΑΝΙΑΞΑΜΕ ΓΙΑ ΝΕΑ ΣΚΙΤΣΑ!ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ Γ.Μ.ΚΑΜΙΑ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗ ΕΥΤΥΧΙΑ ΘΑ'ΧΟΥΜΕ;ΚΑΛΗΜΕΡΑ,Ρ.Σ.

Ανώνυμος είπε...

...κάποιοι απορούν γιατί ανεβαίνουν τα ακροδεξιά κόμματα στην Ευρώπη και ο ρατσισμός με τον εθνικισμό κάνουν πάρτι. Την εξιδανικεύσαμε την Ευρώπη. Ξεχάσαμε πως κάποιες ευρωπαϊκές χώρες δεν έχουν ιστορία αλλά ποινικό μητρώο. Λάθος μας.
pitsirikos

Ανώνυμος είπε...

Γιαννης Παριος-σ'αγαπαω για μενα,για οσους ξερουν από...ερωτα!προσοχη ακούγετε δυνατα!οσοι εχουν προμπλεμ με τον ηχο να μην το βαλουν καθολου,ειναι κριμα!οι..μισοκεροι για νανακια,αντε καμια..βουτια στα ριχα!δε τα...μαλαζουμε ευκολα αυτά τα ασματα οι ξενέρωτοι!

filoiko είπε...

Από fb ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΦΙΛΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΦΙΛΙΠΠΙΑΔΑΣ

Με μεγάλη χαρά σας περιμένουμε την Κυριακή 21 Ιουνίου στο ανοιχτό θεατράκι Φιλιππιάδας για να μοιραστούμε μαζί σας όμορφες μουσικές στιγμές.
Από τη Σμύρνη ως τον Περαία κι από τον αμανέ ως το μπουζούκι, βαδίζοντας στα μονοπάτια που περπάτησαν οι γονείς και παππούδες μας.
Ήχοι και μουσικές εικόνες θα μας γυρίσουν πολλά χρόνια πίσω. Θα μας βοηθήσουν να ξαναζήσουμε αυτό το πονεμένο ταξίδι του ξεριζωμού των Ελλήνων της Μικρασίας.
Συνοδοιπόροι λοιπόν στο ταξίδι μας θα είστε όλοι εσείς...

Ανώνυμος είπε...

Μήπως πήρε κανένας χαμπάρι τι έγινε με το ελπιδοφόρο στρατηγικό σχέδιο της επόμενης πενταετίας; Συζητήθηκε στην επιτροπή διαβούλευσης; Στην ιστοσελίδα του Δήμου δεν είδα ακόμη τίποτε.

Ανώνυμος είπε...

Σε θρίλερ εξελίσσεται αυτή τη στιγμή το πρόγραμμα εφημεριών για το υπόλοιπο του μήνα Ιουνίου, στο Κέντρο Υγείας Φιλιππιάδας. Δεν βρίσκονται γιατροί διαθέσιμοι, ούτε και λεφτά. Εάν δεν βρεθεί μέχρι το μεσημέρι λύση το Κέντρο Υγείας θα λειτουργεί μόνο πρωινές ώρες. Πώς έγραφε το πανώ του Σύριζα έξω απο το Κέντρο Υγείας? "ΚΑΤΩ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΥΓΕΙΑΣ ΦΙΛΙΠΠΙΑΔΑΣ".

Ανώνυμος είπε...

Οι γιατροί την έκαναν από την χώρα ή δεν τους φθάνουν τα λεφτά που τους δίνουν; Ή μήπως δεν έχουν λεφτά να τους δώσουν; Ούτε για αυτούς ούτε για να αναλώσιμα. ΑΝΑΛΏΣΙΜΟΙ γίναμε. Τι το θέλουμε το ΚΥ;

Ανώνυμος είπε...

Ας βροντοφωνάξουμε τώρα όλοι μαζί. ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ. Έτσι είναι, αν έτσι νομίζουμε.

Ανώνυμος είπε...

Τι τα θες τώρα και μου θυμίζεις τις μπουλντόζες στον Ζηρό, και τα πολιτικά μυαλά που δώσαν προτεραιότητες στα αναψυκτήρια, έναντι των θεατρικών ερειπίων. Αλήθεια ποιά ήταν τα έσοδα του Δήμου από τις "επενδύσεις" στο Ζηρό τα προηγούμενα χρόνια; Ούτε τα έξοδα για τις σακούλες σκουπιδιών έχω την εντύπωση.

Ανώνυμος είπε...

Ούτε σήμερα το επιχειρησιακό στην διαβούλευση. Ποιός θα μας πει τι γίνεται;

ΥΓ
Να δω ρε μπαγάσηδες, πόσοι θα το σχολιάσουν το ελπιδοφόρο, όταν βγει.

Ανώνυμος είπε...

Τι ωραια ηταν η εκδηλωση που εκαναν οι Ανωγειατες!!οι γονεις απολαυσαν τα παιδια τους απο τα τραπεζοκαθισματα των καφετεριων εναντι αντιτιμου φυσικα!εαν δεν επινες καφε μπυρα πορτοκαλαδα παιδι δωρεαν δεν εβλεπες! Αλλωστε η Φιλιππιαδα δεν εχει η καψερη αλλο χωρο απο την πλατεια η μηπως εχει;αλλα και η οργανωση τι ωραια!μαζεψαν τα παιδακια απο τις 8 η ωρα και βγηκαν λιγο πριν τις 12! Βεβαια αυτη τη φορα φυγανε πεινασμενα και διψασμενα γιατι τα σουβλακια που τους κερνουσε ο συλλογος ηταν ιδιωτη και ετσι το επιβαρυνθηκε και αυτο ο γονιος!(οπως επιβαρυνθηκε και τα 12 ευρω της στολης!)τωρα για τα τραγουδια ηταν αλλη υποθεση δεν προλογισε κανενας τα γρουπ ουτε μας ειπαν τι τραγουδια χορεψαν η τι στολες φορουσαν! Ω! Ηταν κατα τα αλλα μια πολυ ωραια εκδηλωση για τους καφετεριουχους γιατι οπως ειπαμε δεν υπαρχει αλλος χωρος για εκδηλωσεις!

Ανώνυμος είπε...

Μηπως ο μυστικος-ανωνυμος χορηγος του παταριου ειναι οι ιδιοι μαγαζατορες της πλατειας;για να γινει εκει η εκδηλωση και οχι στο θεατρακι!

Ανώνυμος είπε...

Ο ανωνυμος χορηγος του παταριου να ειναι αραγε ολοι αυτοι που δεν ηθελαν να γινει ξανα η εκδηλωση στο θεατρακι;οεο!!!!!!

Ανώνυμος είπε...

-Μήπως γνωρίζει κάποιος εχει και απόψε χορευτικά στην πλατεία;

Ανώνυμος είπε...

Ούτε σήμερα το επιχειρησιακό στην διαβούλευση. Ποιός θα μας πει τι γίνεται;