ΦΙΛΙΠΠΙΑΔΑ:απευθείας σύνδεση με φωλιά πελαργών.

Η Βασική Νομοθεσία για την σύνταξη ΓΠΣ

Η Βασική Νομοθεσία για την σύνταξη ΓΠΣ προβλέπει:

Ν 2508/1997: Βιώσιμη Οικιστική Ανάπτυξη πόλεων και οικισμών

2. Η οικιστική οργάνωση και ο πολεοδομικός σχεδιασμός εναρμονίζονται με τις αρχές και κατευθύνσεις του αναπτυξιακού προγραμματισμού και του χωροταξικού σχεδιασμού, που συγκεκριμενοποιούνται με τα χωροταξικά σχέδια των περιφερειών, των νομών και τα ειδικά χωροταξικά σχέδια, όπως και με τα αντιστοίχου επιπέδου αναπτυξιακά προγράμματα.

Επίσης, η οικιστική οργάνωση και ο πολεοδομικός σχεδιασμός πρέπει να είναι σύμφωνοι με τους όρους προστασίας του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, με τις αρχές της πολεοδομικής επιστήμης και τους γενικότερους αναπτυξιακούς στόχους μέσα στους οποίους περιλαμβάνεται και η διαφύλαξη της γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας.

5. Η πραγμάτωση των σκοπών του νόμου επιδιώκεται με διαδικασίες συμμετοχής και αποκέντρωσης, που, εκτός από τις πρωτοβουλίες, τη σύμπραξη και τις αρμοδιότητες της τοπικής αυτοδιοίκησης, περιλαμβάνουν κατά το δυνατόν την ενεργό συμμετοχή του πολίτη και των κοινωνικών φορέων στη διαμόρφωση των επιλογών, των στόχων και προτεραιοτήτων, στη διάρθρωση των επί μέρους σχεδίων και προγραμμάτων και στην παρακολούθηση της εφαρμογής τους.

YA 9572/1845 ΦΕΚ Β 209/07.04.2000

Τεχνικές προδιαγραφές μελετών Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων (Γ.Π.Σ.) και Σχεδίων Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης (ΣΧΟΟΑΠ) και αμοιβές μηχανικών για την εκπόνηση μελετών.
Τα ΓΠΣ/ΣΧΟΟΑΠ εκπονούνται "στα πλαίσια των χωροταξικών σχεδίων" (αρθρ. 4 παρ. 5 και αρθρ. 5 παρ.2 του Ν. 2508). Μετά την ψήφιση του Ν. 2742/1999: οφείλουν να εναρμονίζονται προς τις επιλογές ή κατευθύνσεις των εγκεκριμένων Περιφερειακών Πλαισίων ή, αν αυτά λείπουν, προς τις κατευθύνσεις του εγκεκριμένου Γενικού και των εγκεκριμένων Ειδικών Πλαισίων Χωροταξικού σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης. Μέχρι την έγκριση των παραπάνω πλαισίων, "η έγκριση των ΓΠΣ γίνεται μετά από συνεκτίμηση των διαθέσιμων στοιχείων του ευρύτερου χωροταξικού σχεδιασμού και ιδίως αυτών που απορρέουν από υφιστάμενες ή υπό εξέλιξη μελέτες χωροταξικού χαρακτήρα" (αρθρ. 9 παρ. 1 Ν. 2742/1999). Με άλλα λόγια, τα ΓΠΣ /ΣΧΟΟΑΠ αποτελούν την εξειδίκευση των Στρατηγικών Χωροταξικών σχεδίων της Περιφέρειας και των τυχόν χωροταξικών κατευθύνσεων νομού, στο επίπεδο του νέου Δήμου. Τα ΓΠΣ και ΣΧΟΟΑΠ, στο βαθμό που αποτελούν το στρατηγικό επίπεδο του Πολεοδομικού Σχεδιασμού - προσδιορίζουν τις κατευθύνσεις χωρικής οργάνωσης των νέων Δήμων, και ως εκ τούτου αποτελούν την εξειδίκευση και βασικό μέσο εφαρμογής των Πλαισίων Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης, ιδίως δε των Περιφερειακών, - καθορίζουν τα μεγέθη της οικιστικής ανάπτυξης σε όλη την έκταση του δήμου, με βάση τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης, τις τοπικές ανάγκες και καταλληλότητες καθώς και τις κατευθύνσεις που προκύπτουν από υπερκείμενα σχέδια, ιδίως δε σε ότι αφορά στο ρόλο του αστικού κέντρου ή της "ανοιχτής πόλης" στο οικιστικό δίκτυο, - προσδιορίζουν τις Περιοχές Ειδικής Προστασίας (ΠΕΠ) οι οποίες δεν πρόκειται να πολεοδομηθούν, - υποδεικνύουν ζώνες παραγωγικών δραστηριοτήτων με βάση τις ανάγκες των παραγωγικών τομέων και τις σχετικές προγραμματικές κατευθύνσεις, - δίνουν τέλος, τις κατευθύνσεις πολεοδομικής οργάνωσης των θεσμοθετημένων και προς πολεοδόμηση οικιστικών υποδοχέων, προσδιορίζοντας και τις περιοχές εντός των οικισμών που απαιτούν παρεμβάσεις αναβάθμισης μέσω του μηχανισμού των αναπλάσεων.

Με βάση τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι η οποιαδήποτε συζήτηση για το ΓΠΣ πρέπει να στηρίζεται σε ένα Στρατηγικό Σχέδιο Ανάπτυξης.

Έχει κανείς την αίσθηση ότι ένα τέτοιο σχέδιο υπάρχει; Ότι έχει συζητηθεί με όλους τους φορείς επαρκώς; Ότι οι πολίτες έχουν ενημερωθεί;

Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι κείμενα όπως «Το τέλος της μικρής μας πόλης» ή «’Έτος 2000: Ταξιδιωτικός Οδηγός» δεν είναι φαντασιώσεις κάποιων αφελών ή/και ρομαντικών αλλά στοιχειώδεις απαιτήσεις που πρέπει να υπηρετεί μια Δημόσια Συζήτηση για την Ανάπτυξη και τον Πολεοδομικό Σχεδιασμό.

Αυτή η συζήτηση πρέπει να οργανωθεί με Δημοκρατικούς και Διαφανείς όρους άμεσα. Δεν υπάρχει κανένα περιθώριο ολιγωρίας από κανέναν.
Βησσαρίων Γιωρσπύρος
Τοπογράφος Μηχανικός

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Aπο την μεταφυσική ,την υπαρξιακή
ψυχολογία,την παραψυχολογία και
την όποια πνευματική αναζήτηση,
Πίσω, στο γήινα, τα τετριμμένα
και τα τοπικά...

Για τους κομπάρους ο λόγος...
Όχι τους κουμπάρους της
Θεσσαλονίκης..
Έχει και δικός Νομός τους δικούς
του.
Οι εξαγριωμένοι Ποδογορίτες με
μια φωνή απαίτησαν:

"Νομάρχη,πάρε τη μπουλτόζα
και τον κουμπάρο σου και δρόμο
από εδώ...

Κουμπάρος;
Ο πολύ γνωστος για τα έργα και
τις ημέρες του-ιδιαίτερα στη
γειτονική Φιλιππιάδα- νομαρχιακός
σύμβουλος.

Μπουλτόζα;
Σκαπτικό μηχάνημα άγνωστης
προέλευσης και πατρότητος για
δύο ημέρες άνοιγε αγροτικό δρόομο
χωρις κανένας Ριζοβουνιώτης να
γνωρίζει το σκοπό και την τελική κατάληξη του δρόμου!
Και το χειρότερο ούτε από την Νομαρχία ούτε από τον Δήμο γνώριζε
κανείς τον άθρωπο που έστειλε την
μπουλτόζα! Κατά το Νομάρχη μπορεί
να είχε σταλεί από το Δασαρχείο !

Και ω ! του θαύματος. Καθώς ο νέος δρόμος χαρασσόταν προς μία ορισμένη κατεύθυνση ,οι συγγχωριανοί κατάλαβαν τι συνέβαινε και τηλεφώνησαν αμέσως
στο Νομάρχη να πάρει ΑΜΕΣΩΣ την
μπολτόζα και τον κουμπάρο και να εξαφανιστεί από τον χώρο...
Έτσι και έγινε...

ΥΓ...Στο τέρμα του ποθητού δρόμου
υπάρχει ένα χέρσο αγροτικό κομμάτι
που το διεκδικεί με "χρυσόβουλα"
ο νομαρχιακός σύμβουλος...

Όπως βλέπετε αφού αναμόρφωσε
οικιστικά την Φιλιππιάδα ήρθε και στο Ριζοβούνι για να βάλει την
δημιουργική σφραγίδα ...

Καλά να πάθουμε με το μυαλό που
έχουμε,
Τέτοιοι οι "ηγέτες" μας πρέπονυν.
Να τους ξαναψηφίσουμε για να
ολοκληρώσουν την σοσιαλιστική
ανασυγκρότηση του Νομού...

Ανώνυμος είπε...

Κάποτε σε ένα δήμο υπήρχε μία δημοτική επιχείρηση.
Ξέρετε από αυτές που έχουν ουσιαστικές αναπτυξιακές αρμοδιότητες και λειτουργούν για το καλό του τόπου και των πολιτών.
Δεν ήταν από τις ¨κακές¨ δημοτικές επιχειρήσεις που ο δήμος τους έδινε να εκτελέσουν ένα έργο και αυτές δεν το εκτελούσαν.
Δεν ήταν από τις ¨κακές¨ δημοτικές επιχειρήσεις που ο δήμος τους έδινε να κατασκευάσουν ένα έργο και αυτές το έδιναν σε άλλον εργολάβο να το κατασκευάσει.
Δεν ήταν από τις ¨κακές¨ δημοτικές επιχειρήσεις που το έργο το έδιναν σε συγγενή ¨εθνικό¨ εργολάβο να το κατασκευάσει.
Δεν ήταν από τις ¨κακές¨ δημοτικές επιχειρήσεις που για το έργο που τους έδινε να κάνει ο δήμος αυτές χρησιμοποιούσαν για την κατασκευή μηχανήματα του δήμου.
Δεν ήταν από τις ¨κακές¨ δημοτικές επιχειρήσεις που για το έργο που τους έδινε να κάνει ο δήμος αυτές χρησιμοποιούσαν για την κατασκευή του υπαλλήλους του αφέντη δήμου .
Δεν ήταν από τις ¨κακές¨ δημοτικές επιχειρήσεις που για το έργο που τους έδινε να κάνει ο δήμος αυτές αγόραζαν υλικά από κατάστημα υπαλλήλου του δήμου.
Δεν ήταν από τις ¨κακές¨ δημοτικές επιχειρήσεις που όταν θέλουν να απασχολήσουν έναν εργάτη δεν εφαρμόζουν τον νόμο.
Ηταν μια ¨καλή¨ δημοτική επιχείρηση και οποιαδήποτε ομοιότητα με το σήμερα είναι απλά τυχαία.

Ανώνυμος είπε...

Ανατρέξτε λίγο σε προηγούμενο σχόλιο σχετικά με τις διαδικασίες ανάθεσης μελετών.

Το σύστημα είναι κομμένο και ραμμένο (από την κυβέρνηση) στην εξής πολύ απλή αρχή.

Επιλέγουμε (η όποια αρχή) και μάλιστα νόμιμα, όποιον γουστάρουμε!

Θα εκπλαγείτε επίσης από διαφορετικές αποφάσεις διαφόρων τμημάτων του ΣτΕ επί του ιδίου θέματος. Άπειρα τα παραδείγματα. Με απίθανες αιτιολογίες. Μιά από αυτές: Ασύγγνωστη πλάνη των υπηρεσιών.

Πράγμα που σημαίνει: Ναι έκαναν λάθος αλλά δεν το κατάλαβαν, δεν το ήξεραν, δεν είχαν τέτοια πρόθεση.

Και για πολύ πιό σοβαρά θέματα από την χρήση (μη ρητά προκαθοριζόμενων) υποκριτηρίων.

Για όσους έχουν την στοιχειώδη επαφή με αυτά τα θέματα ξέρουν το εξής απλό:

Η (όποια) εξουσία επιλέγει όποιον θέλει. Και αν γίνει κανένα "λαθάκι" θα διορθωθεί. Νόμιμα.

Μόνο το Ε' τμήμα του ΣτΕ (κρίνει θέματος Περιβάλλοντος κ.λπ) έχει κατακτήσει με τις αποφάσεις του την έξωθεν καλή μαρτυρία. Για αυτό έχουν βαλθεί όλοι να το απαξιώσουν ότι τάχα μου δημιουργεί προβλήματα στην ανάπτυξη. Την οποία την έχουμε οργανώσει με παραδειγματικά μεθοδικό τρόπο κατά τα άλλα.

Δυστυχώς για κάποιους πέσαν πάνω του και αναγκάστηκαν να "κοντύνουν".

Διαφορετικά θα μας είχαν "αναπτύξει" μεθοδικά και κανονικά και με τον νόμο.

Ευτυχώς για κάποιους άλλους που το ήξεραν. Και εξέθεσαν τους σκαπανείς της "ανάπτυξης" μεθοδικά, κανονικά και με τον νόμο

Ανώνυμος είπε...

Με αφορμή προβληματισμούς και σκέψεις που διατυπώνονται κατά καιρούς ,αλλά κυρίως εντείνονται σε προεκλογικές περιόδους , όσον αφορά την διαχείριση τοπικών πραγμάτων οφείλω ως ενεργός πολίτης να εκφράσω απόψεις που ίσως κάποια στιγμή μπορεί να φανούν και χρήσιμες.
Η διαχείριση των τοπικών υποθέσεων μετά από δημοκρατικές διαδικασίες (εκλογές) ανατίθεται από το εκλογικό σώμα στο εκλεγμένο δημοτικό συμβούλιο και τον δήμαρχο. Μέχρι εδώ όλα καλά.
Όμως εκείνο που πρέπει κατά κύριο λόγο να προβληματίσει πρώτα το εκλογικό σώμα και μετά τον κάθε κομματικό η πολιτικό σχηματισμό είναι τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει το σύνολο των ανθρώπων που θα κληθούν να διαχειριστούν τοπικά προβλήματα, που θα κληθούν να διαχειριστούν τοπικές υποθέσεις που πολλές φορές ξεπερνούν τα στενά όρια μιάς μικρής ή μεγάλης κοινωνίας.
Θα έχουν οι εκλεγμένοι πολίτες φιλοσοφία διαχείρισης τοπικών υποθέσεων που να θυμίζει αυτόματο πιλότο και όσα πάνε και όσα έρθουν ;
Θα έχουν οι εκλεγμένοι πολίτες φιλοσοφία διαχείρισης τοπικών υποθέσεων το δε βαριέσαι και αύριο μέρα είναι, και που ξέρεις μπορεί να είμαι και τυχερός;
Θα έχουν οι εκλεγμένοι πολίτες φιλοσοφία διαχείρισης τοπικών υποθέσεων που θα έχει αφετηρία το δικό τους προσωπικό συμφέρον και τέρμα τον θετικό απολογισμό μόνο για αυτούς;
Θα έχουν οι εκλεγμένοι πολίτες στην σημερινή παγκοσμιοποιημένη κοινωνία τέτοια εφόδια που να μπορούν να αντιμετωπίσουν τις καθημερινές προκλήσεις τόσο στον τεχνολογικό τομέα όσο στις προκλήσεις για την ποιότητα ζωής των πολιτών που καλούνται να εκπροσωπήσουν;
Θα έχουν οι εκλεγμένοι πολίτες φιλοσοφία διαχείρισης την έκδοση πιστοποιητικών μόνιμης κατοικίας ,την αποκομιδή απορριμμάτων, το κλείσιμο λακκουβών,και την αποκατάσταση ζημιών ύδρευσης (χωρίς να υποτιμώ τις λειτουργίες αυτές) ;
Θα έχουν οι εκλεγμένοι πολίτες φιλοσοφία το star system ή θα έχουν στόχο
την απασχόληση των νέων και άνεργων;
Θα έχουν οι εκλεγμένοι πολίτες φιλοσοφία την ανάπτυξη του τόπου τις παραγωγικές δραστηριότητες την στήριξη του παραγωγικού δυναμικού;
Θα έχουν οι εκλεγμένοι πολίτες φιλοσοφία την αλληλεγγύη ,την δημοκρατία του δήμου και της πόλης;

Στο ερώτημα λοιπόν εάν μπορούν οι προοδευτικοί κάτοικοι αυτής της πόλης να οργανώσουν συστηματικά και με δημιουργική ενότητα τις παρεμβάσεις τους.

Η απάντηση είναι ναι.

Με μία προυπόθεση.

Οι αιτούντες την ψήφο μας να έχουν εφόδια που αυτά δεν θα είναι μόνο κομματικά.
Και κυρίως να έχουν το ¨ γνώθι σ΄αυτόν¨.

Ανώνυμος είπε...

Τι έχουμε πάθει; Εχουμε όλοι «τυφλωθεί» από το επικοινωνιακό παιχνίδι και ξεχνάμε πως άλλο το καλό μπλα μπλα στην τηλεόραση και άλλο η διαχείριση σοβαρών υποθέσεων του κράτους; Σημαντική ευθύνη έχουμε και όλοι εμείς που καταστήσαμε διαμορφωτές της κοινής γνώμης ανθρώπους που γνωρίζαμε κατά βάθος ότι ήταν «νούλες». Λίγο το κυνήγι της τηλεθέασης, λίγο το παιχνίδι των δημοσίων σχέσεων μπέρδεψε αυτούς που κάνουν για τηλεκονφερασιέ με αυτούς που παίρνουν σημαντικές αποφάσεις για το μέλλον μας.


Aπο την σημερινή ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ το
απόσπασμα...

Αν αντικατασταθούν οι λέξεις "κράτος" και "τηλεόραση" με τις λέξεις "Δήμος" και "τύπος" παράγεται ένα πλήρως κλωνικοποιη μένο τέκνο...

Τέτοιο μας αξίζει...